Keletas ekspertų „Financial Times“ teigia, kad pasaulinė automobilių pramonė stovi ant permainų slenksčio. Jie yra įsitikinę, kad iškastiniu kuru varomi ir vidaus degimo variklį (VDV) turintys automobiliai praėjusiais metais pasiekė pardavimų piką. Daugiau taip gerai tokio tipo automobiliai nebus perkami ir šis epochinis automobilių pramonės pokytis gali būti labai naudingas aplinkai.
Tai yra įdomu, kadangi daugelis ekspertų praėjusių metų pradžioje prognozavo, kad VDV automobilių pikas bus pasiektas 2022 metais. Tai kas nutiko, kad taip pasikeitė prognozės?
Ekspertai vardija keletą itin svarbių veiksnių: „Brexit“, JAV ir Kinijos prekybinis karas bei nauji išmetamųjų teršalų kiekio mažinimo tikslai Europoje. Jie drauge ir lėmė, kad toliau VDV automobilius parduoti bus tik sunkiau.
„Kai žvelgiate į praėjusių metų paskutinį pusmetį, galite matyti, kad naujų automobilių pardavimai visose svarbiausiose rinkose krito“, – teigė „Accenture“ analitikas Axel’is Schmidt’as, kuris specializuojasi pasaulinės automobilių pramonės sektoriaus tyrimuose. „Automobilių su vidaus degimo varikliu pardavimai ateityje daugiau neaugs.“
Ekspertai teigia, kad net jei 2019-aisiais bendras pasaulinis automobilių pardavimų kiekis didės, VDV automobilių pardavimai greičiausiai ir toliau mažės dėl augančios elektrinių transporto priemonių paklausos ir pardavimų augimo.
Tokios žinios greičiausiai VDV automobilių gamintojus turėtų liūdinti, bet tai yra puiki naujiena aplinkai.
Remiantis energetikos tyrimų grupės „Wood Mackenzie“ duomenimis, vidutinės klasės elektromobilis sukuria 67 proc. mažiau šiltnamio reiškinį sukeliančių dujų, palyginus su panašiu ir vidaus degimo variklį turinčiu automobiliu.
Į šį skaičių įeina ne vien tik išmetamosios dujos, kurios susidaro automobilio eksploatacijos metu, bet ir tie teršalai, kurie atsiranda visose likusiose grandyse.
Tai yra vadinamoji būvio ciklo analizė (vertinimas) – visuminis požiūris į gaminį. Jo metu yra įvertinamas gaminio poveikis, pradedant žaliavų išgavimu, transportavimu ir baigiant atliekų surinkimu.
Tad įvertinta ir tai, iš kokių šaltinių yra pagaminta elektromobiliams reikalinga elektros energija, baterijų žaliavos ir taip toliau.
Dažnai girdime iš tų, kurie nemėgsta elektromobilių, priekaištus, kad šios transporto priemonės nėra jau tokios ekologiškos ir jos kelia tiek pat žalos, kiek ir VDV automobiliai.
Po tokių detalių vertinimų galbūt skepticizmo liks mažiau ir atsiras daugiau objektyvumo.
Neverta pamiršti ir to, kad transporto tarša yra vienas pagrindinių šiltnamio reiškinį sukeliančių dujų šaltinių. Pavyzdžiui, 2016-aisiais JAV būtent transportas į atmosferą išmetė daugiausiai šių dujų.
Tad VDV automobilių pakeitimas elektromobiliais duos visokeriopą naudą bei tikėtina, kad leis sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį.
Lrt.lt